…avagy miért fontos, hogy legyenek megbízható forrásaink, ha környezettudatos vásárlóként szeretnénk eligazodni a piacon?
A “greenwashing”, vagyis “zöldre mosdatás” az a módszer, amivel tényleges cselekvések hiányában is le lehet aratni a környezettudatos törekvéseknek kijáró babérokat, szóval amikor egy cég zöldebbnek ad el egy terméket, mint amilyen.
(Magyarországon a környezetbarát tulajdonságokra utaló állításoknak majdnem feléről derül ki, hogy megtévesztő vagy egyszerűen valótlan (forrás: Tudatos Vásárlók Közhasznú Egyesülete).)
Na és akkor most nézzünk meg néhány ilyen gyakorlatot közelebbről is:
- a leggyakoribb és legátlátszóbb módszer, amikor egy terméken szerepel, hogy “környezetbarát” (a festékeknél ugyanígy használatos az is, hogy “nem mérgező”), de az állítás aztán nincs érvekkel alátámasztva
- a következő szint, amikor irreleváns tulajdonságokat tüntetnek fel környezetbarátként: a festékpiacról például néhány bevett szöveg:
- — vízbázisú, így könnyen kimoshatóak az eszközök: aha, csak nem mindegy, hogy milyen hatással lesz, amikor a lefolyóba, majd onnan a folyóinkba kerül az anyag, merthogy vízbázisú termékek is készülnek ám veszélyes vegyszerekkel
- — nem tartalmaz ólmot: pfff… hát még jó, hogy nem, amikor törvényileg tilos ólomtartalmú festékeket forgalmazni (ez tehát minden termékről elmondható) 🙄
- — szagtalan, ezért beltérben is nyugodtan használhatod: az egészség- és környezetkárosító anyagokat sajnos nem lehet a szagukról felismerni, ezért is írtunk egy részletes cikket a VOC-témáról
- a “van még ennél is rosszabb” stratégia: egy ökológiailag még károsabb alternatívához hasonlítva próbálnak meg környezetbarátként feltüntetni egy terméket (pl.: jogszabályilag tehettünk volna ennyi mérget is a cuccba, de valamivel kevesebbet tettünk csak inkább…) 😬
- …és van még az a helyzet is, amikor egy cég konkrétan valótlanságot fogalmaz meg egy termékről: érdemes időnként ellenőrizni, hogy egy-egy szlogen mögött mi a valóságtartalom
A “greenwashing” hátráltatja a valóban ökotudatos törekvéseket, mert azokat így nehezen találjuk meg a hatalmas marketingzajban.
A tudatos tájékozódáson kívül az eligazodásban a hiteles szervezetek által kiadott, a termékek lényeges tulajdonságait vizsgáló minősítések segíthetnek.
A Green Brand minősítésünk azért is büszkeség, mert a védjegy éppen ilyen megbízható támpont az eligazodásban.
Itt beszámolunk arról, hogy hogyan gondolkodunk a környezetünkkel kapcsolatos felelősségünkről.
>>> A vegyszermentes bútorfestékünkről (környezettudatos érvekkel érvényesen megtámogatva) itt olvashatsz: Miben más a tejfesték, mint a piacon elérhető egyéb anyagok?
Szólj hozzá!