A Műhely – A hajópadló lerakása (6)

Ági, 2016. 11. 11.

Összeszedtem a hajópadló lerakásának lépéseit. A munka elkezdése előtt okozott egy kis fejtörést, hogy mire lesz pontosan szükségünk, mihez fogjunk először, satöbbi: ezért gondoltam, hogy hasznos lehet egy rövid útmutató.

A hajópadló lerakása nem bonyolult, de (fizikailag) nehéz: ezért a munka emberes részét a férfiszakaszra bíztam. …azért persze néhány kép elkészítésének idejére körbetébláboltam a műveleti területet. 🙂

 

A férjem felkészülten fogott neki a műveletnek: kifaggata a szakértőt a fatelepen, begyűjtött pár tippet a burkolótól, kibeszélte a hobbiasztalosokkal a hajópadló-rakás művészetét… ezekből aztán volt, amit megfogadott és volt, amit nem. Ez az útmutató sem szentírás, de sorvezetőnek hasznos lehet.

 

SZÜKSÉGES ESZKÖZÖK:

  • hajópadló (a burkolandó területnél kb. 10-15%-kal többet érdemes venni)
  • párnafák
  • lépésálló hungarocell-táblák
  • ütvefúrógép és fúró-csavarózó-gép
  • 8 cm-es csavarok tiplivel és 4 cm-es csavarok
  • beütővas
  • kalapács
  • (asztalos szorító)

A HAJÓPADLÓ LERAKÁSA LÉPÉSRŐL LÉPÉSRE:

Előkészületek:

A fát érdemes a végleges helyén 2-3 hetet pihentetni ahhoz, hogy felvegye a levegő nedvességtartalmát és megszokja a szoba hőmérsékletét. Ezzel a lerakás utáni mocorgás mérsékelhető.

A hajópadlót tökéletesen sima és vízszintes felületre érdemes lerakni: ha szükséges, akkor végeztess aljzatkiegyenlítést. A Műhelyben betonra raktuk a hajópadlót.

A párnafa lerakása:

A hajópadló fektetése előtt le kell rögzíteni a párnafákat a talajra 50 cm-es távolságra egymástól, a majdani hajópadló szálaira merőlegesen.

Ehhez először 80 cm-enként előfúrtuk a csavar helyét a párnafákba, és ezeken keresztül megjelöltük a csavarok helyét a betonon:

Párnafa előfúrása

 

A kijelölt helyeken 6 cm mély lyukat fúrtunk a betonba:

Párnafa rögzítése

 

A lyukba beütöttük a tiplit, végül rögzítettük a párnafát a betonhoz. A párnafák közé 50 cm széles lépésálló hungarocell-táblákat raktunk:

Párnafa

 

Ez a réteg többféle funkciót lát el: hőszigetel, elnyeli a zajokat és nem utolsó sorban kiegyensúlyozza a hajópadlót (így az kevésbé deformálódik).

 

A hajópadló lerakása:

A lerakást a „fürdőszoba” felől kezdtük, az ablaktól indulva. Ebben a helyiségben elég volt a szálakat egyszerűen egymás mellé fektetni, mert a szoba szélessége picit kisebb, mint a lécek 4 méteres hosszúsága.

Hajópadló lerakása

 

A Műhely nagyobbik részében a szálakat kötésben raktuk le:

Hajópadló kötésben

 

Ezen a héten a nappaliban kivetettünk egy falszakaszt (nehogymár unalmasak legyenek a hétköznapok!), ezért az ottani padló felszedéséhez és újrarakásához kihívtuk a kedvenc burkolónkat. Ő szerencsére egy fél napra a hajópadló-rakásba is be tudott szállni, így egyrészt segített az ajtónyílás körüli legtrükösebb részeken kiszabni a léceket és ő mutatta meg a kötésben való lerakás módját is.

A hajópadlót a párnafára a csapok fölé, 45 fokban befúrt csavarokkal rögzítettük: így a szálak ezt követően is probléma nélkül összetolhatóak maradtak. (A csapokat tilos ragasztani, mert ez meggátolja a fa természetes mozgását, ami a hajópadló repedéséhez vezethet!)

Hajópadló lerakása

 

A hajópadló-szálak persze legtöbbször nem csúsznak könnyedén egymásba. Az összeillesztésben nagy segítség egy beütővas:

Hajópadló lerakása

 

A férjem találmánya a beütővas használata helyett (vagy mellett): egy asztalosszorító egyik végét a falnak, másik végét a hajópadlónak támasztva a szorító tágításával aránylag egyszerűen lehet egymásra húzni a szálakat.

Végső esetben előfordulhat, hogy az illesztéseknél meg kell gyalulni vagy vésni a csapokat az összeillesztéshez.

Mivel a hajópadló tömörfából készül, ezért természetes, hogy élete során folyamatosan mozog a páratartalom- és a hőmérséklet-változás hatására. Ezért fontos, hogy ne érjen minden oldalon pontosan a falig a burkolás: érdemes kb. 1,5 cm helyet hagyni, hogy az anyagban ne keletkezzen feszültség. (Ezt a szegélyléc úgyis eltakarja majd.)

 

A hajópadló csiszolása:

Festés vagy felületkezelés előtt fel kell csiszolni a hajópadlót, hogy tökéletesen szintbe hozzuk egymással a léceket. Ha a fán vannak zavaró hibák vagy hiányok, akkor ezeket érdemes még a csiszolás előtt fatapasszal javítani.

Hajópadló tapasztása

 

A csiszolást az igazán szép eredmény érdekében érdemes szakemberre bízni. (Csiszológép kisgépcentrumokban 1-2 napra teljesen elviselhető áron bérelhető.) A csiszolást a burkolónk 36-os szemcsenagyságú papírral kezdte és átlósan haladva végezte a csiszolást. A papír durvaságát folyamatosan csökkentette a 36-os-40-es „gyalulópapír” felől a 60-as-80-as papíron át a 120-as közepes erősségű papírig. Ezután a csiszológépet polírozógépre cserélte, és egészen finom polírpapírral szálirányban többször átdolgozta a padlót.

Így már készen áll a festésre:

Felcsiszolt hajópadló

 

A valóságban nem ennyire szép, érett a padló színe, inkább az az igazi sárgás fenyőszín.

hajópadló nyersen - industrial stílus

A hajópadló szuperül festhető házilag is! – A padlófestés és -olajozás tapasztalatairól itt olvashatsz részletesen.

 



átalakítás

7
Szólj hozzá!

4 Comment threads
3 Thread replies
4 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
5 Comment authors
legújabb legrégebbi
Mirk Ildikó

Kedves Ági, milyen fenyő fajból készült a padló? Előre is köszönöm a választ.
Üdv Ildikó

Tóth Béla

Kedves Ági.
Szeretném kérdezni hogy mekkora fúró szárral van kifúrva a beton?
És mit ért az alatt hogy rögzítettük a betonba a párnafát? Tipli Bemegy és utána milyen és mekkora “csavarral”, avagy mivel rögzíti?
Köszönöm
Üdvözlettel
Tóth Béla

Nagy László

Kedves Ági!
Meg tudná mondani, hogy miért a csavarozást választották a hajópadló rögzítésére a párnafához, mert lehetett volna hajópadlókapcsot is használni (azt mondják a kapocs hagyja diletálni a fát míg a csavar nem)?
Valamint érdekelne hogy mit használtak lerakás után a hiba javításhoz ( git, folyékonyfa, stb)?
Köszönöm

Csákány András

A párnafák rögzítésére egyszerűbb megoldás a beütődübel: a párnafán keresztül megy a dübel szára, így azonos a fúróátmérő a betonban is. Süllyeszteni nem kell a fenyőben, kalapáccsal beüthető.
Keret- és tokrögzítés címszó alatt fut:
https://www.fischerhungary.hu/hu-hu/products/keret-es-tokroegzitesek/beuetoduebel-n/beuetoduebel-n-s/84334-n-6-x-60-30-s-k-nv


Kapcsolódó blogbejegyzéseink

A Műhely – Lőn világosság (2)

2015. 10. 13.

Nagy munkák zárultak le a Műhely környékén az elmúlt két hétben: tetőépítés, falbontás… Megtapasztaltuk azt is, létfontosságúak-e a tetőcserepek egy háromnapos esőben. (Nem.) Ezzel a zajos munkák nagy részét (de még nem egészét) magunk mögött tudhatjuk!

Tovább >

padlófestés

2016. 12. 07.

Elkészült a hajópadló a Műhelyben, jupijééé! Hihetetlenül örülünk! 🙂 A padlófestés és -olajozás rejtelmeiről olvashatsz ebben a bejegyzésben.

Tovább >

HÁZTŰZNÉZŐ: Anikó otthonában a mély színek vannak főszerepben

2022. 03. 31.

Anikóék otthona szerintem kiváló példa arra, hogy a bútorfestésben milyen hatalmas lehetőségek vannak! Hát beszélhetünk elméletben arról, hogy milyen szuper dolog úgy alakítani a bútorainkat, hogy az összkép majd egységesen visszaadja a stílusunkat, de mindez szerintem sokkal inkább meggyőző képekben… úgyhogy jöjjön most a HÁZTŰZNÉZŐ!

Tovább >

A Ház: előszoba

2021. 03. 08.

Az előszoba az egyik legkedvesebb helyiség az otthonunkban, szerintem. Ez fontos is, hiszen itt ér minket az első benyomás hazatéréskor. Most megmutatom, hogy milyen apró részletek miatt szeretem úgy ezt az egyébként kicsit esetlen teret.

Tovább >