

Összeszedtem a hajópadló lerakásának lépéseit. A munka elkezdése előtt okozott egy kis fejtörést, hogy mire lesz pontosan szükségünk, mihez fogjunk először, satöbbi: ezért gondoltam, hogy hasznos lehet egy rövid útmutató.
Összeszedtem a hajópadló lerakásának lépéseit. A munka elkezdése előtt okozott egy kis fejtörést, hogy mire lesz pontosan szükségünk, mihez fogjunk először, satöbbi: ezért gondoltam, hogy hasznos lehet egy rövid útmutató.
A hajópadló lerakása nem bonyolult, de (fizikailag) nehéz: ezért a munka emberes részét a férfiszakaszra bíztam. …azért persze néhány kép elkészítésének idejére körbetébláboltam a műveleti területet. 🙂
A férjem felkészülten fogott neki a műveletnek: kifaggata a szakértőt a fatelepen, begyűjtött pár tippet a burkolótól, kibeszélte a hobbiasztalosokkal a hajópadló-rakás művészetét… ezekből aztán volt, amit megfogadott és volt, amit nem. Ez az útmutató sem szentírás, de sorvezetőnek hasznos lehet.
A fát érdemes a végleges helyén 2-3 hetet pihentetni ahhoz, hogy felvegye a levegő nedvességtartalmát és megszokja a szoba hőmérsékletét. Ezzel a lerakás utáni mocorgás mérsékelhető.
A hajópadlót tökéletesen sima és vízszintes felületre érdemes lerakni: ha szükséges, akkor végeztess aljzatkiegyenlítést. A Műhelyben betonra raktuk a hajópadlót.
A hajópadló fektetése előtt le kell rögzíteni a párnafákat a talajra 50 cm-es távolságra egymástól, a majdani hajópadló szálaira merőlegesen.
Ehhez először 80 cm-enként előfúrtuk a csavar helyét a párnafákba, és ezeken keresztül megjelöltük a csavarok helyét a betonon:
A kijelölt helyeken 6 cm mély lyukat fúrtunk a betonba:
A lyukba beütöttük a tiplit, végül rögzítettük a párnafát a betonhoz. A párnafák közé 50 cm széles lépésálló hungarocell-táblákat raktunk:
Ez a réteg többféle funkciót lát el: hőszigetel, elnyeli a zajokat és nem utolsó sorban kiegyensúlyozza a hajópadlót (így az kevésbé deformálódik).
A lerakást a „fürdőszoba” felől kezdtük, az ablaktól indulva. Ebben a helyiségben elég volt a szálakat egyszerűen egymás mellé fektetni, mert a szoba szélessége picit kisebb, mint a lécek 4 méteres hosszúsága.
A Műhely nagyobbik részében a szálakat kötésben raktuk le:
Ezen a héten a nappaliban kivetettünk egy falszakaszt (nehogymár unalmasak legyenek a hétköznapok!), ezért az ottani padló felszedéséhez és újrarakásához kihívtuk a kedvenc burkolónkat. Ő szerencsére egy fél napra a hajópadló-rakásba is be tudott szállni, így egyrészt segített az ajtónyílás körüli legtrükösebb részeken kiszabni a léceket és ő mutatta meg a kötésben való lerakás módját is.
A hajópadlót a párnafára a csapok fölé, 45 fokban befúrt csavarokkal rögzítettük: így a szálak ezt követően is probléma nélkül összetolhatóak maradtak. (A csapokat tilos ragasztani, mert ez meggátolja a fa természetes mozgását, ami a hajópadló repedéséhez vezethet!)
A hajópadló-szálak persze legtöbbször nem csúsznak könnyedén egymásba. Az összeillesztésben nagy segítség egy beütővas:
A férjem találmánya a beütővas használata helyett (vagy mellett): egy asztalosszorító egyik végét a falnak, másik végét a hajópadlónak támasztva a szorító tágításával aránylag egyszerűen lehet egymásra húzni a szálakat.
Végső esetben előfordulhat, hogy az illesztéseknél meg kell gyalulni vagy vésni a csapokat az összeillesztéshez.
Mivel a hajópadló tömörfából készül, ezért természetes, hogy élete során folyamatosan mozog a páratartalom- és a hőmérséklet-változás hatására. Ezért fontos, hogy ne érjen minden oldalon pontosan a falig a burkolás: érdemes kb. 1,5 cm helyet hagyni, hogy az anyagban ne keletkezzen feszültség. (Ezt a szegélyléc úgyis eltakarja majd.)
TIPP: Az eszközök beszerzéséhez szívesen ajánlom a Profibarkács webáruházat, mert itt tényleg miiinden egy helyen megkapható. Ők ráadásul odafigyelnek arra, hogy ne “egyszerhasználatos” szerszámokat, hanem normális munkaeszközöket kínáljanak. – Hurrá!
Festés vagy felületkezelés előtt fel kell csiszolni a hajópadlót, hogy tökéletesen szintbe hozzuk egymással a léceket. Ha a fán vannak zavaró hibák vagy hiányok, akkor ezeket érdemes még a csiszolás előtt fatapasszal javítani.
A csiszolást az igazán szép eredmény érdekében érdemes szakemberre bízni. (Csiszológép kisgépcentrumokban 1-2 napra teljesen elviselhető áron bérelhető.) A csiszolást a burkolónk 36-os szemcsenagyságú papírral kezdte és átlósan haladva végezte a csiszolást. A papír durvaságát folyamatosan csökkentette a 36-os-40-es „gyalulópapír” felől a 60-as-80-as papíron át a 120-as közepes erősségű papírig. Ezután a csiszológépet polírozógépre cserélte, és egészen finom polírpapírral szálirányban többször átdolgozta a padlót.
Így már készen áll a festésre:
A valóságban nem ennyire szép, érett a padló színe, inkább az az igazi sárgás fenyőszín.
“Lányom, alkotó ember körül mindig kupleráj van.” – mondotta egyszer apukám, amikor a munkaasztalán lévő káoszt kritizáltam… úgy éreztem, ez az őszintén kicsúszott félmondat végre rólam is leveszi a “rendetlen kislány” bélyeget, és áthelyez a kreatív elmék sokkal magasztosabb kasztjába.
Tovább >Az előszoba az egyik legkedvesebb helyiség az otthonunkban, szerintem. Ez fontos is, hiszen itt ér minket az első benyomás hazatéréskor. Most megmutatom, hogy milyen apró részletek miatt szeretem úgy ezt az egyébként kicsit esetlen teret.
Tovább >Anikóék otthona szerintem kiváló példa arra, hogy a bútorfestésben milyen hatalmas lehetőségek vannak! Hát beszélhetünk elméletben arról, hogy milyen szuper dolog úgy alakítani a bútorainkat, hogy az összkép majd egységesen visszaadja a stílusunkat, de mindez szerintem sokkal inkább meggyőző képekben… úgyhogy jöjjön most a HÁZTŰZNÉZŐ!
Tovább >Úgy sejtem, hogy minden otthonban akad egy-két béna sarok, ahol túl kevés a hely bármilyen komolyabb bútornak, de túl nagy a hely ahhoz, hogy csak úgy üresen hagyjuk…
Tovább >
Kedves Ági, milyen fenyő fajból készült a padló? Előre is köszönöm a választ.
Üdv Ildikó
Kedves Ildikó, borovi fenyőből (B minőség, ha jól emlékszem). Üdv: Ági
Kedves Ági.
Szeretném kérdezni hogy mekkora fúró szárral van kifúrva a beton?
És mit ért az alatt hogy rögzítettük a betonba a párnafát? Tipli Bemegy és utána milyen és mekkora “csavarral”, avagy mivel rögzíti?
Köszönöm
Üdvözlettel
Tóth Béla
12 mm-es fúrószárral fúrtuk a lyukat, beütüttük az 5 cm-es tipliket, aztán 7 cm-es csavarral rögzítettük (2 cm a párnafa vastagsága).
Kedves Ági!
Meg tudná mondani, hogy miért a csavarozást választották a hajópadló rögzítésére a párnafához, mert lehetett volna hajópadlókapcsot is használni (azt mondják a kapocs hagyja diletálni a fát míg a csavar nem)?
Valamint érdekelne hogy mit használtak lerakás után a hiba javításhoz ( git, folyékonyfa, stb)?
Köszönöm
Kedves László, az ok annyi csak, hogy nekünk így egyszerűbb volt. A csavarozás is hagy teret bizonyos mértékű dilatációnak (a ragasztás az, ami nem). Nem is vetemedett meg a fa az elmúlt 6 évben. A javításhoz vízbázisú fatapaszt használtunk. Üdvözlettel: Ági