Összeszedtem a hajópadló lerakásának lépéseit. A munka elkezdése előtt okozott egy kis fejtörést, hogy mire lesz pontosan szükségünk, mihez fogjunk először, satöbbi: ezért gondoltam, hogy hasznos lehet egy rövid útmutató.
A hajópadló lerakása nem bonyolult, de (fizikailag) nehéz: ezért a munka emberes részét a férfiszakaszra bíztam. …azért persze néhány kép elkészítésének idejére körbetébláboltam a műveleti területet. 🙂
A férjem felkészülten fogott neki a műveletnek: kifaggata a szakértőt a fatelepen, begyűjtött pár tippet a burkolótól, kibeszélte a hobbiasztalosokkal a hajópadló-rakás művészetét… ezekből aztán volt, amit megfogadott és volt, amit nem. Ez az útmutató sem szentírás, de sorvezetőnek hasznos lehet.
SZÜKSÉGES ESZKÖZÖK:
- hajópadló (a burkolandó területnél kb. 10-15%-kal többet érdemes venni)
- párnafák
- lépésálló hungarocell-táblák
- ütvefúrógép és fúró-csavarózó-gép
- 8 cm-es csavarok tiplivel és 4 cm-es csavarok
- beütővas
- kalapács
- (asztalos szorító)
A HAJÓPADLÓ LERAKÁSA LÉPÉSRŐL LÉPÉSRE:
Előkészületek:
A fát érdemes a végleges helyén 2-3 hetet pihentetni ahhoz, hogy felvegye a levegő nedvességtartalmát és megszokja a szoba hőmérsékletét. Ezzel a lerakás utáni mocorgás mérsékelhető.
A hajópadlót tökéletesen sima és vízszintes felületre érdemes lerakni: ha szükséges, akkor végeztess aljzatkiegyenlítést. A Műhelyben betonra raktuk a hajópadlót.
A párnafa lerakása:
A hajópadló fektetése előtt le kell rögzíteni a párnafákat a talajra 50 cm-es távolságra egymástól, a majdani hajópadló szálaira merőlegesen.
Ehhez először 80 cm-enként előfúrtuk a csavar helyét a párnafákba, és ezeken keresztül megjelöltük a csavarok helyét a betonon:
A kijelölt helyeken 6 cm mély lyukat fúrtunk a betonba:
A lyukba beütöttük a tiplit, végül rögzítettük a párnafát a betonhoz. A párnafák közé 50 cm széles lépésálló hungarocell-táblákat raktunk:
Ez a réteg többféle funkciót lát el: hőszigetel, elnyeli a zajokat és nem utolsó sorban kiegyensúlyozza a hajópadlót (így az kevésbé deformálódik).
A hajópadló lerakása:
A lerakást a „fürdőszoba” felől kezdtük, az ablaktól indulva. Ebben a helyiségben elég volt a szálakat egyszerűen egymás mellé fektetni, mert a szoba szélessége picit kisebb, mint a lécek 4 méteres hosszúsága.
A Műhely nagyobbik részében a szálakat kötésben raktuk le:
Ezen a héten a nappaliban kivetettünk egy falszakaszt (nehogymár unalmasak legyenek a hétköznapok!), ezért az ottani padló felszedéséhez és újrarakásához kihívtuk a kedvenc burkolónkat. Ő szerencsére egy fél napra a hajópadló-rakásba is be tudott szállni, így egyrészt segített az ajtónyílás körüli legtrükösebb részeken kiszabni a léceket és ő mutatta meg a kötésben való lerakás módját is.
A hajópadlót a párnafára a csapok fölé, 45 fokban befúrt csavarokkal rögzítettük: így a szálak ezt követően is probléma nélkül összetolhatóak maradtak. (A csapokat tilos ragasztani, mert ez meggátolja a fa természetes mozgását, ami a hajópadló repedéséhez vezethet!)
A hajópadló-szálak persze legtöbbször nem csúsznak könnyedén egymásba. Az összeillesztésben nagy segítség egy beütővas:
A férjem találmánya a beütővas használata helyett (vagy mellett): egy asztalosszorító egyik végét a falnak, másik végét a hajópadlónak támasztva a szorító tágításával aránylag egyszerűen lehet egymásra húzni a szálakat.
Végső esetben előfordulhat, hogy az illesztéseknél meg kell gyalulni vagy vésni a csapokat az összeillesztéshez.
Mivel a hajópadló tömörfából készül, ezért természetes, hogy élete során folyamatosan mozog a páratartalom- és a hőmérséklet-változás hatására. Ezért fontos, hogy ne érjen minden oldalon pontosan a falig a burkolás: érdemes kb. 1,5 cm helyet hagyni, hogy az anyagban ne keletkezzen feszültség. (Ezt a szegélyléc úgyis eltakarja majd.)
A hajópadló csiszolása:
Festés vagy felületkezelés előtt fel kell csiszolni a hajópadlót, hogy tökéletesen szintbe hozzuk egymással a léceket. Ha a fán vannak zavaró hibák vagy hiányok, akkor ezeket érdemes még a csiszolás előtt fatapasszal javítani.
A csiszolást az igazán szép eredmény érdekében érdemes szakemberre bízni. (Csiszológép kisgépcentrumokban 1-2 napra teljesen elviselhető áron bérelhető.) A csiszolást a burkolónk 36-os szemcsenagyságú papírral kezdte és átlósan haladva végezte a csiszolást. A papír durvaságát folyamatosan csökkentette a 36-os-40-es „gyalulópapír” felől a 60-as-80-as papíron át a 120-as közepes erősségű papírig. Ezután a csiszológépet polírozógépre cserélte, és egészen finom polírpapírral szálirányban többször átdolgozta a padlót.
Így már készen áll a festésre:
A valóságban nem ennyire szép, érett a padló színe, inkább az az igazi sárgás fenyőszín.
Kedves Ági, milyen fenyő fajból készült a padló? Előre is köszönöm a választ.
Üdv Ildikó
Kedves Ildikó, borovi fenyőből (B minőség, ha jól emlékszem). Üdv: Ági
Kedves Ági.
Szeretném kérdezni hogy mekkora fúró szárral van kifúrva a beton?
És mit ért az alatt hogy rögzítettük a betonba a párnafát? Tipli Bemegy és utána milyen és mekkora “csavarral”, avagy mivel rögzíti?
Köszönöm
Üdvözlettel
Tóth Béla
12 mm-es fúrószárral fúrtuk a lyukat, beütüttük az 5 cm-es tipliket, aztán 7 cm-es csavarral rögzítettük (2 cm a párnafa vastagsága).
Kedves Ági!
Meg tudná mondani, hogy miért a csavarozást választották a hajópadló rögzítésére a párnafához, mert lehetett volna hajópadlókapcsot is használni (azt mondják a kapocs hagyja diletálni a fát míg a csavar nem)?
Valamint érdekelne hogy mit használtak lerakás után a hiba javításhoz ( git, folyékonyfa, stb)?
Köszönöm
Kedves László, az ok annyi csak, hogy nekünk így egyszerűbb volt. A csavarozás is hagy teret bizonyos mértékű dilatációnak (a ragasztás az, ami nem). Nem is vetemedett meg a fa az elmúlt 6 évben. A javításhoz vízbázisú fatapaszt használtunk. Üdvözlettel: Ági
A párnafák rögzítésére egyszerűbb megoldás a beütődübel: a párnafán keresztül megy a dübel szára, így azonos a fúróátmérő a betonban is. Süllyeszteni nem kell a fenyőben, kalapáccsal beüthető.
Keret- és tokrögzítés címszó alatt fut:
https://www.fischerhungary.hu/hu-hu/products/keret-es-tokroegzitesek/beuetoduebel-n/beuetoduebel-n-s/84334-n-6-x-60-30-s-k-nv