fbpx

A Műhely – A hajópadló lerakása (6)

Ági, 2016. 11. 11.

Összeszedtem a hajópadló lerakásának lépéseit. A munka elkezdése előtt okozott egy kis fejtörést, hogy mire lesz pontosan szükségünk, mihez fogjunk először, satöbbi: ezért gondoltam, hogy hasznos lehet egy rövid útmutató.

A hajópadló lerakása nem bonyolult, de (fizikailag) nehéz: ezért a munka emberes részét a férfiszakaszra bíztam. …azért persze néhány kép elkészítésének idejére körbetébláboltam a műveleti területet. 🙂

 

A férjem felkészülten fogott neki a műveletnek: kifaggata a szakértőt a fatelepen, begyűjtött pár tippet a burkolótól, kibeszélte a hobbiasztalosokkal a hajópadló-rakás művészetét… ezekből aztán volt, amit megfogadott és volt, amit nem. Ez az útmutató sem szentírás, de sorvezetőnek hasznos lehet.

 

SZÜKSÉGES ESZKÖZÖK:

  • hajópadló (a burkolandó területnél kb. 10-15%-kal többet érdemes venni)
  • párnafák
  • lépésálló hungarocell-táblák
  • ütvefúrógép és fúró-csavarózó-gép
  • 8 cm-es csavarok tiplivel és 4 cm-es csavarok
  • beütővas
  • kalapács
  • (asztalos szorító)

A HAJÓPADLÓ LERAKÁSA LÉPÉSRŐL LÉPÉSRE:

Előkészületek:

A fát érdemes a végleges helyén 2-3 hetet pihentetni ahhoz, hogy felvegye a levegő nedvességtartalmát és megszokja a szoba hőmérsékletét. Ezzel a lerakás utáni mocorgás mérsékelhető.

A hajópadlót tökéletesen sima és vízszintes felületre érdemes lerakni: ha szükséges, akkor végeztess aljzatkiegyenlítést. A Műhelyben betonra raktuk a hajópadlót.

A párnafa lerakása:

A hajópadló fektetése előtt le kell rögzíteni a párnafákat a talajra 50 cm-es távolságra egymástól, a majdani hajópadló szálaira merőlegesen.

Ehhez először 80 cm-enként előfúrtuk a csavar helyét a párnafákba, és ezeken keresztül megjelöltük a csavarok helyét a betonon:

Párnafa előfúrása

 

A kijelölt helyeken 6 cm mély lyukat fúrtunk a betonba:

Párnafa rögzítése

 

A lyukba beütöttük a tiplit, végül rögzítettük a párnafát a betonhoz. A párnafák közé 50 cm széles lépésálló hungarocell-táblákat raktunk:

Párnafa

 

Ez a réteg többféle funkciót lát el: hőszigetel, elnyeli a zajokat és nem utolsó sorban kiegyensúlyozza a hajópadlót (így az kevésbé deformálódik).

 

A hajópadló lerakása:

A lerakást a „fürdőszoba” felől kezdtük, az ablaktól indulva. Ebben a helyiségben elég volt a szálakat egyszerűen egymás mellé fektetni, mert a szoba szélessége picit kisebb, mint a lécek 4 méteres hosszúsága.

Hajópadló lerakása

 

A Műhely nagyobbik részében a szálakat kötésben raktuk le:

Hajópadló kötésben

 

Ezen a héten a nappaliban kivetettünk egy falszakaszt (nehogymár unalmasak legyenek a hétköznapok!), ezért az ottani padló felszedéséhez és újrarakásához kihívtuk a kedvenc burkolónkat. Ő szerencsére egy fél napra a hajópadló-rakásba is be tudott szállni, így egyrészt segített az ajtónyílás körüli legtrükösebb részeken kiszabni a léceket és ő mutatta meg a kötésben való lerakás módját is.

A hajópadlót a párnafára a csapok fölé, 45 fokban befúrt csavarokkal rögzítettük: így a szálak ezt követően is probléma nélkül összetolhatóak maradtak. (A csapokat tilos ragasztani, mert ez meggátolja a fa természetes mozgását, ami a hajópadló repedéséhez vezethet!)

Hajópadló lerakása

 

A hajópadló-szálak persze legtöbbször nem csúsznak könnyedén egymásba. Az összeillesztésben nagy segítség egy beütővas:

Hajópadló lerakása

 

A férjem találmánya a beütővas használata helyett (vagy mellett): egy asztalosszorító egyik végét a falnak, másik végét a hajópadlónak támasztva a szorító tágításával aránylag egyszerűen lehet egymásra húzni a szálakat. (A falat a párnafához ideiglenesen rögzített léc is helyettesítheti.)

Végső esetben előfordulhat, hogy az illesztéseknél meg kell gyalulni vagy vésni a csapokat az összeillesztéshez.

Mivel a hajópadló tömörfából készül, ezért természetes, hogy élete során folyamatosan mozog a páratartalom- és a hőmérséklet-változás hatására. Ezért fontos, hogy ne érjen minden oldalon pontosan a falig a burkolás: érdemes kb. 1,5 cm helyet hagyni, hogy az anyagban ne keletkezzen feszültség. (Ezt a szegélyléc úgyis eltakarja majd.)

 

A hajópadló csiszolása:

Festés vagy felületkezelés előtt fel kell csiszolni a hajópadlót, hogy tökéletesen szintbe hozzuk egymással a léceket. Ha a fán vannak zavaró hibák vagy hiányok, akkor ezeket érdemes még a csiszolás előtt fatapasszal javítani.

Hajópadló tapasztása

 

A csiszolást az igazán szép eredmény érdekében érdemes szakemberre bízni. (Csiszológép kisgépcentrumokban 1-2 napra teljesen elviselhető áron bérelhető.) A csiszolást a burkolónk 36-os szemcsenagyságú papírral kezdte és átlósan haladva végezte a csiszolást. A papír durvaságát folyamatosan csökkentette a 36-os-40-es „gyalulópapír” felől a 60-as-80-as papíron át a 120-as közepes erősségű papírig. Ezután a csiszológépet polírozógépre cserélte, és egészen finom polírpapírral szálirányban többször átdolgozta a padlót.

Így már készen áll a festésre:

Felcsiszolt hajópadló

 

A valóságban nem ennyire szép, érett a padló színe, inkább az az igazi sárgás fenyőszín.

hajópadló nyersen - industrial stílus


A hajópadló szuperül festhető házilag is! – A padlófestés és -olajozás tapasztalatairól itt olvashatsz részletesen.

 



átalakítás

Szólj hozzá!


Kapcsolódó blogbejegyzéseink

A Műhely: a kezdetek (1)

2015. 09. 25.

Van, akinek az ősz mufurc, lehangoló időszak: a nyári napsugarak bánatos búcsúztatása, a nyirkos, undok és sötét hónapok eljövetele. Van, aki az újrakezdés lehetőségét látja ebben az évszakban: hűvös fejjel, új lendülettel lát neki a feladatoknak. – Én most egy kicsit vagyok mind a kettő: szomorkásan veszem tudomásul, hogy lassan vége a teraszon festegetős időszaknak… és nagy-nagy boldogsággal tervezgetem az immár négy fallal bíró bútorfestő műhelyünket!

Tovább >
komód az Azúr Bagoly Alkotóműhely emeletén

Alkotóműhely: Galéria

2019. 04. 24.

A bútorvadászat általában nem egy kétperces műfaj, főleg akkor, ha kifejezetten határozott elképzelések mentén műveljük… szerintem mégis érdemes kivárni azt, hogy a megálmodott darab szembejöjjön, mert egy szeretnivaló bútorban aztán igazán hosszan lehet gyönyörködni.

Tovább >

A Műhely – Lőn világosság (2)

2015. 10. 13.

Nagy munkák zárultak le a Műhely környékén az elmúlt két hétben: tetőépítés, falbontás… Megtapasztaltuk azt is, létfontosságúak-e a tetőcserepek egy háromnapos esőben. (Nem.) Ezzel a zajos munkák nagy részét (de még nem egészét) magunk mögött tudhatjuk!

Tovább >

Alkotóműhely – tervek

2017. 11. 17.

Régóta szerettünk volna egy belvárosi műhelyt, de nem gondoltuk, hogy ez az álmunk ilyen hamar megvalósul! 🙂 – Ezentúl a VII. kerületi Alkotóműhelyünkben várunk szeretettel workshop-jaink alkalmával.

Tovább >