A Műhely – A hajópadló lerakása (6)

Ági, 2016. 11. 11.

Összeszedtem a hajópadló lerakásának lépéseit. A munka elkezdése előtt okozott egy kis fejtörést, hogy mire lesz pontosan szükségünk, mihez fogjunk először, satöbbi: ezért gondoltam, hogy hasznos lehet egy rövid útmutató.

A hajópadló lerakása nem bonyolult, de (fizikailag) nehéz: ezért a munka emberes részét a férfiszakaszra bíztam. …azért persze néhány kép elkészítésének idejére körbetébláboltam a műveleti területet. 🙂

 

A férjem felkészülten fogott neki a műveletnek: kifaggata a szakértőt a fatelepen, begyűjtött pár tippet a burkolótól, kibeszélte a hobbiasztalosokkal a hajópadló-rakás művészetét… ezekből aztán volt, amit megfogadott és volt, amit nem. Ez az útmutató sem szentírás, de sorvezetőnek hasznos lehet.

 

SZÜKSÉGES ESZKÖZÖK:

  • hajópadló (a burkolandó területnél kb. 10-15%-kal többet érdemes venni)
  • párnafák
  • lépésálló hungarocell-táblák
  • ütvefúrógép és fúró-csavarózó-gép
  • 8 cm-es csavarok tiplivel és 4 cm-es csavarok
  • beütővas
  • kalapács
  • (asztalos szorító)

A HAJÓPADLÓ LERAKÁSA LÉPÉSRŐL LÉPÉSRE:

Előkészületek:

A fát érdemes a végleges helyén 2-3 hetet pihentetni ahhoz, hogy felvegye a levegő nedvességtartalmát és megszokja a szoba hőmérsékletét. Ezzel a lerakás utáni mocorgás mérsékelhető.

A hajópadlót tökéletesen sima és vízszintes felületre érdemes lerakni: ha szükséges, akkor végeztess aljzatkiegyenlítést. A Műhelyben betonra raktuk a hajópadlót.

A párnafa lerakása:

A hajópadló fektetése előtt le kell rögzíteni a párnafákat a talajra 50 cm-es távolságra egymástól, a majdani hajópadló szálaira merőlegesen.

Ehhez először 80 cm-enként előfúrtuk a csavar helyét a párnafákba, és ezeken keresztül megjelöltük a csavarok helyét a betonon:

Párnafa előfúrása

 

A kijelölt helyeken 6 cm mély lyukat fúrtunk a betonba:

Párnafa rögzítése

 

A lyukba beütöttük a tiplit, végül rögzítettük a párnafát a betonhoz. A párnafák közé 50 cm széles lépésálló hungarocell-táblákat raktunk:

Párnafa

 

Ez a réteg többféle funkciót lát el: hőszigetel, elnyeli a zajokat és nem utolsó sorban kiegyensúlyozza a hajópadlót (így az kevésbé deformálódik).

 

A hajópadló lerakása:

A lerakást a „fürdőszoba” felől kezdtük, az ablaktól indulva. Ebben a helyiségben elég volt a szálakat egyszerűen egymás mellé fektetni, mert a szoba szélessége picit kisebb, mint a lécek 4 méteres hosszúsága.

Hajópadló lerakása

 

A Műhely nagyobbik részében a szálakat kötésben raktuk le:

Hajópadló kötésben

 

Ezen a héten a nappaliban kivetettünk egy falszakaszt (nehogymár unalmasak legyenek a hétköznapok!), ezért az ottani padló felszedéséhez és újrarakásához kihívtuk a kedvenc burkolónkat. Ő szerencsére egy fél napra a hajópadló-rakásba is be tudott szállni, így egyrészt segített az ajtónyílás körüli legtrükösebb részeken kiszabni a léceket és ő mutatta meg a kötésben való lerakás módját is.

A hajópadlót a párnafára a csapok fölé, 45 fokban befúrt csavarokkal rögzítettük: így a szálak ezt követően is probléma nélkül összetolhatóak maradtak. (A csapokat tilos ragasztani, mert ez meggátolja a fa természetes mozgását, ami a hajópadló repedéséhez vezethet!)

Hajópadló lerakása

 

A hajópadló-szálak persze legtöbbször nem csúsznak könnyedén egymásba. Az összeillesztésben nagy segítség egy beütővas:

Hajópadló lerakása

 

A férjem találmánya a beütővas használata helyett (vagy mellett): egy asztalosszorító egyik végét a falnak, másik végét a hajópadlónak támasztva a szorító tágításával aránylag egyszerűen lehet egymásra húzni a szálakat.

Végső esetben előfordulhat, hogy az illesztéseknél meg kell gyalulni vagy vésni a csapokat az összeillesztéshez.

Mivel a hajópadló tömörfából készül, ezért természetes, hogy élete során folyamatosan mozog a páratartalom- és a hőmérséklet-változás hatására. Ezért fontos, hogy ne érjen minden oldalon pontosan a falig a burkolás: érdemes kb. 1,5 cm helyet hagyni, hogy az anyagban ne keletkezzen feszültség. (Ezt a szegélyléc úgyis eltakarja majd.)

 

TIPP: Az eszközök beszerzéséhez szívesen ajánlom a Profibarkács webáruházat, mert itt tényleg miiinden egy helyen megkapható. Ők ráadásul odafigyelnek arra, hogy ne “egyszerhasználatos” szerszámokat, hanem normális munkaeszközöket kínáljanak. – Hurrá!

 

A hajópadló csiszolása:

Festés vagy felületkezelés előtt fel kell csiszolni a hajópadlót, hogy tökéletesen szintbe hozzuk egymással a léceket. Ha a fán vannak zavaró hibák vagy hiányok, akkor ezeket érdemes még a csiszolás előtt fatapasszal javítani.

Hajópadló tapasztása

 

A csiszolást az igazán szép eredmény érdekében érdemes szakemberre bízni. (Csiszológép kisgépcentrumokban 1-2 napra teljesen elviselhető áron bérelhető.) A csiszolást a burkolónk 36-os szemcsenagyságú papírral kezdte és átlósan haladva végezte a csiszolást. A papír durvaságát folyamatosan csökkentette a 36-os-40-es „gyalulópapír” felől a 60-as-80-as papíron át a 120-as közepes erősségű papírig. Ezután a csiszológépet polírozógépre cserélte, és egészen finom polírpapírral szálirányban többször átdolgozta a padlót.

Így már készen áll a festésre:

Felcsiszolt hajópadló

 

A valóságban nem ennyire szép, érett a padló színe, inkább az az igazi sárgás fenyőszín.

hajópadló nyersen - industrial stílus

A hajópadló szuperül festhető házilag is! – A padlófestés és -olajozás tapasztalatairól itt olvashatsz részletesen.

 



átalakítás

6
Szólj hozzá!

3 Comment threads
3 Thread replies
3 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
legújabb legrégebbi
Mirk Ildikó

Kedves Ági, milyen fenyő fajból készült a padló? Előre is köszönöm a választ.
Üdv Ildikó

Tóth Béla

Kedves Ági.
Szeretném kérdezni hogy mekkora fúró szárral van kifúrva a beton?
És mit ért az alatt hogy rögzítettük a betonba a párnafát? Tipli Bemegy és utána milyen és mekkora “csavarral”, avagy mivel rögzíti?
Köszönöm
Üdvözlettel
Tóth Béla

Nagy László

Kedves Ági!
Meg tudná mondani, hogy miért a csavarozást választották a hajópadló rögzítésére a párnafához, mert lehetett volna hajópadlókapcsot is használni (azt mondják a kapocs hagyja diletálni a fát míg a csavar nem)?
Valamint érdekelne hogy mit használtak lerakás után a hiba javításhoz ( git, folyékonyfa, stb)?
Köszönöm


Kapcsolódó blogbejegyzéseink

A Műhely – létrapolc (9)

2017. 01. 20.

“Lányom, alkotó ember körül mindig kupleráj van.” – mondotta egyszer apukám, amikor a munkaasztalán lévő káoszt kritizáltam… úgy éreztem, ez az őszintén kicsúszott félmondat végre rólam is leveszi a “rendetlen kislány” bélyeget, és áthelyez a kreatív elmék sokkal magasztosabb kasztjába.

Tovább >

A tejfesték mint táblafesték

2017. 02. 17.

A Műhelyben már régóta esedékes a beépített szekrények ügye. A tartógerendák elé nem húztunk falat: egyrészt a régi fenyőgerendák sokat hozzáadnak a Műhely rusztikus hangulatához, másrészt a mögöttük lévő tér mind kihasználható tárolásra. A szekrények frontjai így gyakorlatilag két 5 méter hosszú falszakaszt tesznek majd ki. Ez elég nagy felület ahhoz, hogy a megjelenése alapvetően meghatározza a Műhely hangulatát, ezért arra gondoltam, hogy a frontokat hatalmas krétatáblákként hasznosítom majd. 🙂

Tovább >

Alkotóműhely – tea-kávé-sarok

2018. 02. 09.

Az Alkotóműhelyben a galéria a feltöltődés terepe: a workshop-ok szünetében itt kínáljuk finomságokkal a megfáradt alkotókat. – A tálalószekrény felújításával végre teljesen elkészült a teázó-, kávézósarok: kukkants be!

Tovább >
komód az Azúr Bagoly Alkotóműhely emeletén

Alkotóműhely: Galéria

2019. 04. 24.

A bútorvadászat általában nem egy kétperces műfaj, főleg akkor, ha kifejezetten határozott elképzelések mentén műveljük… szerintem mégis érdemes kivárni azt, hogy a megálmodott darab szembejöjjön, mert egy szeretnivaló bútorban aztán igazán hosszan lehet gyönyörködni.

Tovább >