A Műhelyben eredetileg arra gondoltam, hogy meghagyom a betonaljzatot nyers formájában, így egyszerre spóroljuk meg a további burkolat költségét, illetve kapunk egy egyedi és vagány padlózatot. Nos, ez nem jött be.
A betonnak márpedig mennie kell.
Amikor augusztusban hazaköltöztünk Kapolcsról, és elpakoltam a fesztiválra való készülés után maradt romokat, majd kitakarítottam a Műhely minden sarkát, akkor szembesültem igazán azzal, hogy a csiszolatlan beton bizony elég nehezen tisztítható: minden festék- olaj- és egyéb folt a felmosás után is meglátszott a padlón. 🙁
3 okból nem csiszoltattuk fel a betont: egyrészt jobban tetszett csiszolatlanul, másrészt a betonozó gárda és az impregnáló anyagot áruló cég is biztosított róla, hogy ilyen formában is takarítható lesz, harmadrészt ez körülbelül akkora költséget jelentett volna, mint ha egy újabb rend burkolatot lerakunk. A bónusz indok pedig, amiért végül a takarítási kudarcok után sem ehhez a módszerhez folyamodtunk: a betonozó brigád annyira pancser munkát végzett, hogy a beton messze nem érte el a csiszolható vastagságot (sőt, helyenként el is töredezett a túl vékony felhordás miatt, amiről már nagy elkeseredettségemben írtam is év elején). Grrrr.
Persze mostmár tudom, hogy sokkal alaposabban utána kellett volna járnom az egész betonozás-kérdésnek, felfrissíteni a statikai ismereteimet, kiképezni magam betonkeverésből, elmélyülni az impregnálás kalandos világában, és nem csak úgy elhinni amit az elvileg hozzáértők mondanak. (Ditta például körültekintőbben járt el a Házprojekt során, érdemes elolvasni a tapasztalait itt, ha betonpadlót szeretnél kialakítani.)
Hogyan választottunk új burkolatot?
Új padló kellett hát a betonra: szép, jól takarítható, tartós (és lehetőleg olcsó). Íme, az opciók:
- műanyag (linóleum, PVC, LVT stb.): A modern műanyagburkolatok már abszolút nem azt a gagyi érzetet nyújtják, mint a pár évtizeddel ezelőttről felidézhető verziók: a kő- és márványmintás, természetes hatású műanyagpadlók szerintem simán stílusosabbak a legtöbb laminált parkettánál. Sajnos ez az árukban is megmutatkozik, ezért a Műhely-burkolásnál ezek a termékek kiestek a listámról.
megjelenés: +
takaríthatóság: +
kényelem: +
tartósság: ?,
ár-árték arány: –
- hidegburkolat: A legfőbb érv, amiért ezeket a termékeket rögtön kizártam ott van benne a nevükben: HIDEG! Ááááá! Ráadásul a lerakás költsége könnyen megduplázza az árukat, így még azt sem lehet mondani, hogy a járólapok kifejezetten pénztárcabarát opciót nyújtanának az átlagos melegburkolatokhoz képest.
megjelenés: –
takaríthatóság: +
kényelem: –
tartósság: +
ár-árték arány: –
- laminált parketta: A műanyag- és a faburkolatok között valahol félúton elhelyezkedő laminált padló volt az egyik komolyabban fontolóra vett választási lehetőségünk a Műhely burkolására. A középkategóriás termékeket kb. 3-4000 Ft/négyzetméter áron kínálják. A laminált parketta könnyedén takarítható és akár sajátkezűleg is lerakható. Végül elsősorban azért pártoltam el ettől a választástól, mert a Műhely látszó-gerendái mellé túlzásnak éreztem volna még egy faszínű-famintázatú felületet.
megjelenés: –
takaríthatóság: +
kényelem: +
tartósság: +
ár-árték arány: +
- hajópadló: A hagyományos faburkolat mellett szólt, hogy tetszés szerint színezhető, könnyen javítható (évek múlva teljesen újjá csiszolható), a megfelelő felületkezeléssel egyszerűen tisztántartható, sajátkezűleg lerakható… ééés hát mégiscsak: szívmelengető, szerethető VALÓDI FA! Egy négyzetméter hajópadló ára a szükséges plusz anyagokkal együtt kicsivel magasabb csak egy középkategóriás laminált parkettáénál. No de semmi sem tökéletes: a hajópadló lerakása hosszadalmasabb-melósabb a laminált parketta fektetéséhez képest, a festés-felületkezelés lépései pedig pár nap extra munkával járnak. Összességében véve a festett fa szépségéért-kényelméért-minőségéért szerintem megéri ennyit bevállalni.
megjelenés: +
takaríthatóság: +
kényelem: +
tartósság: +
ár-árték arány: ++
Az elmúlt hetekben a bútorfestés helyett pár köbméter hajópadló kapott helyett a Műhelyben:
A fát érdemes pár hetet hagyni akklimatizálódni, hogy lerakás után már minél kevesebbet mocorogjon.
Először a fotó-(és mosdó-)sarokban raktuk le a hajópadlót:
Ha minden jól megy, akkor a hétvégére az egész Műhelyben elkészül a hajópadló, aztán hétfőn felcsiszoljuk, keddtől pedig indulhat a festés!
A legközelebbi bejegyzésben elolvashatod a hajópadló-rakáshoz készített útmutatónkat, ezt követően pedig megosztom Veled a padlófestés és -olajozás során szerzett tapasztalataimat is.
Szólj hozzá!